söndag 9 maj 2010

Dagbok

Söndag 9.5
Ikväll mötte jag Loa o Vide på Örebro C, de kom hem från mormor o morfar i Östersund.Under förmiddagen var Marinne och jag på gudstjänst i Längbro kyrka.
Marianne var ute på cykeltur med Anna o Evelina. Jag joggade 5 km och slöade sedan på balkongen.  Jo, tidigare på morgonen skrev jag brev till kommunen och klagade:


Hej!
Örebro kommun är, med rätta, känd för välskötta parker och grönområden. Men som bekant har även solen fläckar. Jag syftar på den del av Solhagaparken som jag dagligen betraktar.
Att Solhagaparken har låg prioritering kan jag förstå, men måste den vara helt bortglömd?
Idag, den 9.5, står de meterhöga fröställningarna kvar och inte en enda vårblomma inom synhåll.
Det närmaste trädets grenar är några decimeter från Lennart Kindgrens konstverk Bronsvingar. Vingar kräver utrymme i rummet.
Konstverket omfattade vid tillkomsten två fågelbad med ett rinnnde vatten mellan baden. Idag flödar inte något vatten, torrlagt.
En sned belysningsstolpe är snart mer framträdande än konstverket, som mer och mer döljs i grönska. När användes belysningen sist? Ta bort stolpen om den inte ska användas!
Äve en s.k. närpark behöver tillsyn och vård. Jovisst, Solhaga är en mycken fin bostadsmiljö.
Jag ser fram mot de ansvarigas synpunkter och argument.
MVH
Anders Källman
Ledgränd 45